fbpx
2020-08-16 Magnus Wallén

Kunskap är makt – och vägen till ett nytt jobb…

 

Hur står det egentligen till med kompetensutvecklingen bland de som är arbetssökande eller de som aktivt söker sig vidare från en anställning? Min bild är att det finns en stor förbättringspotential, inte minst bland personer som arbetat inom media och marknadsföring. Anmärkningsvärt och oroväckande eftersom utvecklingen inom dessa områden gått raketfart under 2000-talet och företag blir allt mer noga med att kvalitetssäkra de medarbetare de anställer.

Varför ser det då ut som det gör? En anledning, vilken är minst sagt förvånande, är att många jag träffat och intervjuat fortfarande tror eller anser att kompetensutveckling av medarbetarna är företagets ansvar, inte deras eget. Att de på fullaste allvar tror att den där kick-offen, eller de där slumpmässiga utbildningspassen som dyker upp, räcker för att behålla sitt jobb eller ta nästa steg i karriären. Tragiskt nog när ny kunskap i olika forum, nätverksgrupper, kostnadsfria certifierade kurser finns bara ett par klick bort.

En annan faktor, som naturligtvis hänger ihop med detta och uttrycken ”Hire for attitude – train for skills” och ”Always be a student of your trade”, är personens drivkrafter och viljan att lära och utvecklas. Det är ingen hemlighet att rekryterare och personer inom HR idag allt mer använder sig av olika drivkraftanalyser, även jag. Det blir allt ovanligare att vi skickar kandidater vidare i rekryteringsprocesser där personlig utveckling, lärande, nytänkande och prestation inte är tydliga motivatorer. Undantag finns naturligtvis och kan exempelvis vara om kandidaten arbetat en längre period på ett företag som har en stark lärande kultur.

Visst, det låter säkert både hårt och cyniskt, men marknaden, kunderna och konkurrenterna utvecklas, och då håller det inte att i sitt cv enbart förlita sig på en högskole- eller diplomutbildning med 5–10 år på nacken. Du måste kunna visa mig och mina branschkollegor att du hänger med, att du via kurser, nätverksträffar, självstudier etc. har viljan att utvecklas och har en aktuell kunskap som din nya arbetsgivare kan ha nytta av för att ligga i framkant.

Så, ta tag i din kompetensutveckling omgående om du känner att du inte riktigt har hängt med de senaste åren. Om du exempelvis vet att du inte är up-to-date med digital marknadsföring, varför inte vika 40 timmar under hösten till Googles Digitalakademi. Helt kostnadsfritt, både roligt och utvecklande och ett inspirerande sätt att vilja fortsätta ta till sig kunskaper på nätet.

Lycka till!