fbpx
2020-09-16 Magnus Wallén

Tänk till i jakten på Mr eller Mrs Right

 

Arbetar du på ett företag som ser er rekryterings- eller bemanningspartner som vilken annan leverantör som helst? Någon som ganska omgående ska kunna presentera bra kandidater så fort ett behov uppstår? Och som tror att den rätte borde finnas i rekryterarens CV-databas, eller står runt hörnet och väntar? Då är det dags att tänka om.

Sanningen är, som de flesta inser, att tillgänglighet och tillgång på olika kompetenser i allra högsta grad varierar. Och ibland spelar det ingen roll om du är en välkänd och attraktiv arbetsgivare. Din ”leverantör” kan gå bet ändå, inte minst när det gäller digital spetskompetens.

Det paradoxala är att jag och mina branschkollegor löpande träffar många av dessa eftertraktade personer vid intervjuer och förutsättningslösa möten, varje vecka. Stjärnor och talanger som snabbt hittar nya jobb och uppdrag, men som faktiskt skulle kunna göra skillnad hos dig istället.

För att nå dessa krävs ett helt annat sätt att hantera frågan. Att du förändrar synen på hur samarbetet med din rekryterare bör fungera. Det handlar till stor del om att öppna upp för en löpande dialog på ett högre plan. Att våga släppa in rekryteringspartnern redan på planeringsstadiet i diskussionen kring verksamhets- och affärsutveckling. Och analysera hur det påverkar organisationen och kompetensbehovet, på både kort och lång sikt. Först då kan jag som rekryterare arbeta professionellt och i god tid hitta och attrahera rätt kompetens.

Och, inte minst, ett sådant samarbete gör det möjligt för mig att proaktivt och löpande kunna presentera duktiga kandidater som jag träffar i andra sammanhang. I värsta fall får du kanske tidigarelägga den där digitala satsningen som du planerat – men det är det säkert värt om vi lyckats få ombord Mr eller Mrs Right. Eller hur?

Har du frågor eller synpunkter på artikeln, kommentera gärna, alternativt maila mig eller ring på 0702-687420.