fbpx
2019-05-03 Karin Holmberg

Fem saker att tänka på – om ni ska rekrytera själva

Många företag väljer att sköta rekrytering själv.
Är ni ett av dem?
Då ska ni inte missa våra tips på fem saker som är bra att tänka på inför nästa rekrytering.

De senaste åren har möjligheterna för företag att själva sköta en rekrytering och hitta sin drömkandidat ökat markant. Bland annat har sociala medier och smarta rekryteringssystem gjort det enklare att sköta hela rekryteringsprocessen på egen hand. Men att processen blivit lättare innebär inte att resultatet blir bättre. Det finns många fallgropar som kan sätta käppar i hjulet när ni rekryterar.

Här är fem saker ni behöver tänka på om ni sköter ert företags rekryteringar.

Det tar tid
När man annonserar ut en tjänst är det oftast bråttom och man vill gärna hitta den bästa kandidaten snabbt och effektivt. Men att hitta en bra kandidat och gå igenom hela processen med intervjuer och tester tar betydligt längre tid än du tror. Mellan 70-100 timmar bör du räkna med enligt våra vana rekryterare.

Det blir inte alltid som man tänkt sig
Även om du har en bra tjänst att erbjuda så blir det inte alltid som man tänkt sig. En otydlig annons eller mindre genomtänkta frågor under en intervju kan göra att de kandidater du vill ha inte ens söker din tjänst – eller hoppar av under processen.

Ha inte en övertro på ditt företags attraktionskraft
Många har en övertro på sitt företags varumärke som arbetsgivare. För ett fåtal företag kanske det räcker med att sätta ut en platsannons för att få relevanta kandidater att söka tjänsten, men för de flesta behövs det en större insats för att nå resultat.

Din kunskap om rollen
Om du söker en specialistkompetens krävs det att du vet vad personen faktiskt ska jobba med. Om du inte är helt säker över vilka kompetenser som krävs är det svårt att ställa relevanta frågor eller utvärdera hur bra någon faktiskt kommer att vara i rollen.

Ditt kontaktnät och proaktiv rekrytering
Många av de bästa kandidaterna söker inte jobb. De tittar inte på platsannonser och de trivs egentligen ganska bra där de är. Då gäller att aktivt söka upp kandidater och sälja in rollen till de du tror kan passa.
Men utan det rätta kontaktnätet är det svårt att hitta de kandidater som du faktiskt vill anställa.

Lär dig mer – gå en kurs
Trots att det finns många fallgropar, kanske brister i intervjuteknik, kvalitetssäkring av kandidater eller litet kontaktnät finns mycket som talar för att göra det på egen hand. Men det kan vara smart att investera i att lära dig knepen för att för att lyckas. Några smarta tips är att gå en intensivkurs i rekrytering under några dagar, eller varför inte ta in en rekryteringskonsult som kan genomföra rekryteringar tillsammans med dig och överföra sin kunskap.

Här kan du läsa mer om vår utbildning eller kontakta oss för ett samtal om hur vi kan hjälpa er!

Läs även

2020-06-02
Myten om den ”dyra” interimslösningen
Eftersom jag har möjl [...]
2020-06-01
Listan: Sex fördelar med en interimslösning
Att satsa på en interimslösning har blivit allt mer efter [...]
2020-05-18
Tre av våra digitala specialister som kan hjälpa dig behålla dina befintliga kunder och attrahera nya
Just nu är det viktigare än någonsin att arbeta med sin digitala marknadsföring för att behåll sina kunder och få in nya. Då gäller det att skapa innehåll som engagerar och konverterar, att utveckla arbetet med sökordsmarknadsföring, att kommunicera i rätt kanal [...]