Synlighet och sökbarhet
Din platsannons, hur välformulerad och genomarbetad den än är, gör ingen skillnad om den inte dyker upp i folks flöden, eller hamnar högt upp i SERP:en (träfflistan i sökmotorerna). Google, och övriga sökmotorer, styr i väldigt hög grad vad vi exponeras för i den digitala världen, och deras algoritmer utvecklas och förändras ständigt. Det finns inte längre några genvägar och vill du nå ut till rätt publik är du illa tvungen att arbeta med SEO.
Hur får man en platsannons att ranka högt?
Vi tar det från början; en webbsida dyker upp i sökmotorns träfflista när en användare söker efter ett specifikt nyckelord eller sökfras. Utmaningen är att få just din sida, din platsannons, att hamna överst, eller högre upp i träfflistan. Kom ihåg att algoritmerna dikterar ordningen på listan, och för att din platsannons ska få en hög rankning finns några enkla regler att följa:
1. Titeln
När det kommer till platsannonser är yrkestiteln av största vikt för att annonsen ska upplevas relevant av målgruppen och därmed också algoritmerna. Lägg därför alltid krut på att välja effektiva jobbtitlar. Försök att tänka dig in i den arbetssökandes perspektiv. Vilka ord skulle du söka på om du letade efter det jobbet ditt företag annonserar? Om du använder termer som arbetssökanden skulle söka efter ökar du chanserna att rätt personer ska se din annons.
2. Nyckelord och sökfraser
Sökmotorernas algoritmer rankar också sidans relevans för användaren genom att granska förekomsten av nyckelord och nyckelfraser i texten. Att ha koll på och använda sig av relevanta nyckeltermer är en viktig rankingfaktor. Både branschspecifika ord, viktiga kompetenser, meriterande egenskaper och personlighetsdrag, värdegrundsbegrepp och andra specifika definitioner är bra att använda. Upprepa gärna dessa i din annons. Det finns också verktyg för att ta reda på vilka nyckelord som ”trendar” i sökningarna på nätet just nu. Utifrån det kan du göra en egen analys av vilka av dessa som du bör använda i din platsannons.
3. Rubriken
För att sticka ut från mängden är det vanligt att vilja formulera en tillspetsad rubrik. Men, akta dig för att använda titlar som är kryptiska eller i frågeform. Det gör att din annons inte kommer att bli synlig under de söktermer du vill och kommer också att avskräcka från att klicka på annonsen. I många fall är det faktiskt bättre, ur sökbarhetsperspektiv, att göra det enkelt och tydligt. Välj en rubrik som du tror att din målgrupp kan tänkas skriva in i sökfältet, så optimerar du förutsättningarna för din platsannons att synas.
Exempel:
”Vill du jobba på bank?” är en sämre rubrik än ”Banktjänsteman”
4. Geografiskt läge
Eftersom många använder den stad eller ort där de vill jobba när de söker efter en ledig tjänst kan du höja rankingen för din annons genom att skriva ut det geografiska läget högt upp i annonsen, kanske till och med i rubriken. Står det ”Projektledare, Hudiksvall” i rubriken eller inledningen ökar oddsen att personer som sökt på just detta hamnar på din annons, i stället för en annons med enbart ”projektledare”.
5. Sök-smart inledning
Första stycket i din jobbannons är avgörande för hur bra rankingfaktorn blir, så var smart när du väljer hur du vill börja din text. Använd de inledande ca 155 tecknen strategiskt. Ett tips är att inte börja med att beskriva företaget. Använd i stället det första stycket åt:
-
- Beskrivning av tjänsten – som inkluderar viktiga nyckelord.
-
- Berätta om fördelar med rollen och företaget
-
- Upprepa jobbtiteln och läget.
-
- Rada upp några kompetenser som krävs för rollen.
OBS! Det är viktigt att försäkra dig om att inledningsstycket bildar en sammanhängande mening. i stället för en lista eftersom sökmotorer belönar inledande innehåll som är väl strukturerat.
6. Upprepa dina nyckelfraser
Resten av din arbetsbeskrivning bör också innehålla nyckelord och nyckelfraser på varierande sätt. Yrkestiteln bör dyka upp mellan tre och sex gånger i arbetsbeskrivningen.
Försök att väva in dina nyckelfraser och sökord löpande och återkommande i texten. Meningar som “Ansvarsområdena för marknadschefen…” eller “Som du har bevisat genom tidigare marknadschefsroller…” är bra sätt att få in nyckeltermer utan att det ser konstlat ut.
Du vill också att varje ord från nyckelfrasen ska dyka upp själv några gånger. Så till exempel om du använder termen “Marknadsföring” i relation till en kvalifikation som krävs från kandidaten, så kommer du få en välskriven beskrivning med ett bra antal relevanta nyckelordsexempel.
Din nyckelfras (eller ord relaterade till din nyckelfras) får gärna utgöra 5–10 % av texten. Om din platsannons innehåller 200 ord är det bra om nyckelordet används mellan 10 och 20 gånger. Det kanske låter mycket, men om du kan nämna “Marknadschef” sex gånger, orden “marknad” och “chef” några gånger var och läget några fler gånger kommer du ha en väl SEO-optimerad platsannons.
7. Bilder och rörligt material
Att använda bild eller film är ett bra sätt att ytterligare optimera din annons. Välj relevant innehåll som kan dyka upp vid en bildsökning. När du använder bilder eller rörligt material är det viktigt att tänka på följande:
-
- Se till att din Alt-text (som beskriver bildernas innehåll och kontext på webbsidan) innehåller relevanta nyckelord eller en bra sökfras.
-
- Det filnamn du döper din bild till påverkar också den URL som leder till bilden. Döp därför din bild till ditt mest relevanta sökord.
-
- Se till att filen inte är för tung. Laddningstider är en av de viktigaste rankingfaktorerna, så du kan halka längre ner i träfflistan med din platsannons om du har för stora bilder eller filmer.
Lycka till med din platsannons!
Behöver du hjälp att optimera dina platsannonser?
Första steget i en lyckad rekrytering handlar om att nå ut till rätt personer. Det är en konst i sig, utöver övriga kompetenser en skicklig rekryterare behöver behärska. Hör av dig till oss om du vill bolla eller få hjälp att optimera dina platsannonser!