Kunden är en större aktör inom bank och försäkring med kontor i centrala Stockholm
Kunden är en större aktör inom bank och försäkring med kontor i centrala Stockholm
I rollen har du strategiskt ansvar för effekter över tid för flertalet strömmar samt hur dessa påverkar varandra. Du koordinerar flertalet projekt och strömmar i alla dess faser fram till leverans. Du rapporterar till styrgruppen och ansvarar för att programmet når målen i fråga om leveranstid, kvalitet och kostnader uppnås.
Ansvarsområde
Planering och genomförande
– Programledaren förväntas ta lead i att sätta programstruktur och organisation som tydliggör roller och ansvar
– Utveckla och driva en övergripande plan för programmet, inklusive tidslinjer, faser, budget och mål i en agil leveransform.
Resurskoordinering
– Samordna resurser, kompetenser, teknik och externa parter. Säkerställa rätt bemanning och leveranskapacitet över tid.
Riskhantering
– Identifiera och analysera risker kopplat till teknik, leverans, organisation och beroenden.
Kommunikation
– Förmedla tydligt vad som behöver göras, av vem och varför.
– Upprätta och genomföra kommunikationsplaner som skapar delaktighet och riktning.
Intressenthantering
– Arbeta tvärfunktionellt och bygga samverkan mellan affär, teknik, andra program (t.ex. CRM, AI).
– Samverka och förankra med beslutsfattare och i olika forum och intressentgrupper
Målstyrning och uppföljning
– Följa upp nyckelleveranser, säkra riktning mot mål och agera proaktivt på avvikelser.
Coachning och ledning
– Stötta team och intressenter i problemlösning, och framdrift med ett influerande och rådgivande stöd. Samtidigt vara beredd att föreslå och fatta svåra beslut.
Kvalifikationer
– Du har gedigen erfarenhet av att leda stora, tekniknära transformationsprogram i komplexa organisationer.
– Du har gedigen erfarenhet av agila metoder och hur värde levereras genom frekventa leveranser och lärande och samtidigt verka i en parallell program och linjestruktur
– Du har förmåga att planera, samordna och driva parallella arbetsströmmar med många beroenden.
– Du har erfarenhet av program och verksamheter med molnbaserad utveckling, microtjänster, DevSecOps och hybrid-appstrategier.
– Du har vana att kommunicera teknik på ett affärsnära och pedagogiskt sätt – både i ledningsform och med utvecklingsteam.
– Du har förmåga att koppla samman och förstå komplexa sammanhang mellan team, produkter, arkitektur affär och verksamhet genom effektiv samverkan med strömledare intressenter och expertis.
– Du har erfarenhet av samverkan i matrisorganisationer och federativa strukturer.
– Du har avancerad kunskap i Engelska och är flytande i svenska.
– Du har erfarenhet av att arbeta med kundupplevelse (och förstår vikten av god kundupplevelse) och digitala kanaler.
– Du har förmåga att integrera kundens behov i tekniska lösningar.
För att lyckas i rollen har du en stark kommunikativ förmåga, du är strukturerad och kan tydliggör vad som behöver levereras och av vem. Du har väl utvecklat strategisk tänkande och effektiv genomförandeförmåga att skapa förtroende och engagemang. Samarbetsförmågan är central för rollen då många aktörer samverkar. Vidare är du pragmatisk och kan förstå och navigera i en komplex verksamhetsmiljö.
Uppdragstid och ansökan
Uppdraget löper på heltid från 9 juni 2025 till 9 juni 2027. Du söker tjänsten genom att skicka din Linkedin-profil till bjorn.lorentzi@720gruppen.se. Har du frågor kan du kontakta Björn på 0733-44 13 30-687420. Vi behöver din ansökan allra senast den 26 maj.