fbpx
2021-01-29 Magnus Wallén

Så lyckas du med Content Marketing

Content marketing är hetare än någonsin. Men, för att lyckas krävs betydligt mer än vad många marknadsförare tror och gör. Vi frågade vår interimskonsult Karin Holmberg, en av pionjärerna från bland annat MiniMedia och Aftonbladet, om hennes erfarenheter och tips.

 

Under de 14 år du har arbetat med innehållsmarknadsföring, vad har förändrats mest?
– Det mesta. Lyckad innehållsmarknadsföring handlar mycket om att hålla en god kvalitet. Kanalerna, plattformarna och innehållstyp har alla gått igenom en stor transformering. För 10 år sedan handlade det mest om text och den primära plattformen var din hemsida, en blogg eller köpta kanaler i form av annonsering hos de stora mediehusen. Sociala medier och Google Adwords fanns visserligen, men om man ville ha mycket trafik och konverteringar så vände man sig till de stora mediehusen. Idag ser det helt annorlunda ut. Mycket har gått från text till ljud och bild och SoMe-kanalerna är de man vänder sig till för att köpa trafik. För att lyckas måste man hålla sig uppdaterad och finnas där man hittar sin målgrupp. Oavsett om det är på Aftonbladet, Google eller i sociala medier. Att så mycket har hänt är också det jag tycker är så roligt med branschen. Jag började med innehållsmarknadsföring efter att ha jobbat som journalist i ett par år och har i perioder återvänt till redaktioner. Den digitala förändringen och den typen av arbetsplatser jag har jobbat på har gjort att jag har utvecklat en hel verktygslåda av kompetenser inom en mängd olika områden. Från att ”bara” leverera texter till att nu ha kompetens inom strategi, seo-optimering, analys, konvertering, annonsköp, bygga hemsidor och kampanjer.

Antalet specialistroller inom digital marknadsföring har ju fullkomligt exploderat under de senaste åren. På ren svenska, vilka kompetenser behövs för att arbeta professionellt med content marketing?

– Ja. det går nästan inflation i olika roller och titlar, men det är inte så konstigt med tanke med vad som har skett inom området. Det viktigaste är att de personer som jobbar för dig är digitala, anpassningsbara, lättlärda och framförallt brinner för att leverera bra innehåll som ger värde till målgruppen. Många av specialisterna behöver man inte ha anställda, åtminstone inte på heltid, utan deras tjänster kan oftast köpas in på timme.
De vassaste personerna har förståelse för alla bitarna och kunskapen nog att förstå när det behöver köpa in experthjälp. Man ska också komma ihåg att specialisterna är beroende av varandra. Det spelar ingen roll om du har en vass CRO, eller en specialist på SoMe om du har en kreatör som inte har förståelse för hur man skapar innehåll som fungerar när det gäller SoMe eller konvertering, eller tvärt om.

Kan du ge exempel på en bransch eller företag som är riktigt vassa inom området och vad de gör som är så bra?

– Det finns ganska många bra exempel. Två som jag tycker sticker ut är Agria och Visma. Företag som i grund och botten säljer ganska tråkiga produkter men som byggt sin strategi på bra värdeskapande innehåll, som dessutom levererar när det gäller SEO. Agria har även tagit hjälp av kända profiler vilket förmodligen gett dem bra valuta för pengarna. Gemensamt för båda är att de bjuder läsarna på mycket innehåll. Det gör att trovärdigheten blir högre hos målgruppen. Långsiktigt är detta en riktigt bra strategi. Du kan inte räkna med snabba konverteringar men du bygger upp en lojal målgrupp som snabbt kan konvertera när behovet av deras produkt uppstår. För mig var de det till exempel självklart att välja Agrias försäkring när jag skaffade hund och att köpa Vismas tjänster för bokföring när jag startade företag.

Om du får ge tre tips för att lyckas med content marketing, vad är det allra viktigaste att tänka på och göra?

– Det viktigaste är kvalitet i det man producerar, att vara frikostig och bjuda på kunskap. Fokusera inte på produkten du säljer utan på vilket sätt du kan hjälpa dina kunder och din potentiella målgrupp. Tänk igenom vilka värden din produkt skapar för målgruppen. Att optimera din text så att sökmotorerna hittar och gillar det du producerar är också viktigt. Både för att skapa trovärdighet men också för att minska dina kostnader när det kommer till köpt trafik. Mitt tredje tips är att vara noga med var du distribuerar ditt innehåll och se till att det sker med kontinuitet. Se till att du verkligen känner din målgrupp och se till att synas där de är. En kartläggning som måste ske hela tiden eftersom marknaden är väldigt föränderlig. Bara för att Facebook är din primära kanal idag är det ingen garanti att det ser ut så imorgon.

Vad kommer du att arbeta med som interimskonsult under 2021?

–  Jag har ett större uppdrag som avslutas i januari och då kommer en stor del av min tid frigöras för nya roliga uppdrag. Många kunder tror att de behöver en person på heltid men det är oftast fel. För det mesta räcker det med en insats på en eller ett par dagar per vecka eller en förstärkning under ett projekt. Jag har ett par löpande uppdrag som bara är på några timmar i månaden. Man behöver verkligen inte anställa ett helt team för att lyckas med att leverera innehåll med hög kvalitet.

Vill du prata mer om hur du kan lyckas med din innehållsmarknadsföring eller möjligheten att hyra in Karin som konsult, kontakta henne på karin.holmberg@media720.se eller 0760-15 20 88.