fbpx
2022-08-01 Magnus Wallén

Allt fler rekryterar på egen hand – men se till att vässa din kompetens

Allt fler företag väljer att sköta sin rekrytering på egen hand. Inte minst på grund av de möjligheter som öppnat sig via sociala medier och rekryteringssystem som underlättar och effektiviserar processerna. Bara under de senaste åren har antalet platsannonser ökat markant i flöden på bland annat Facebook och Linkedin. Men att rekrytera på egen hand är lättare sagt än gjort.

 

Förutom att det är vanligt att underskatta den tid det tar att genomföra en professionell process (ca 70 till 90 timmar) blir resultatet inte alltid det man tänkt sig. Det finns många orsaker till en mindre lyckad rekrytering. Till att börja med söker idag allt färre jobb via platsannonser. Antingen hittar de inte din annons eller så lyckas du inte få kandidaterna tillräckligt intresserade av vad du har att erbjuda.

Brister i rekryteringsprocesser är en annan orsak till ett mindre lyckat resultat. Det kan handla om luddiga befattningsbeskrivningar och kravprofiler som leder till att fel kandidater söker. Eller ostrukturerade intervjuer och utdragna processer som gör att vassa kandidater väljer andra arbetsgivare.

Dessutom finns ofta en övertro till ens egen attraktionskraft som arbetsgivare. Att ”om vi bara lägger ut en platsannons i digitala kanaler och i rätt nätverk eller grupper så kommer ansökningarna”. För mer kvalificerade roller räcker inte detta på långa vägar. När det gäller exempelvis digitala specialister krävs betydligt mer. I det flesta fall söker inte dessa aktivt nytt jobb. De trivs förmodligen bra där de är och behöver därför goda skäl för att överväga andra alternativ.

Här kommer uppsökande rekrytering, ”search” eller ”headhunting” in i bilden. Att på egen hand aktivt leta upp lämpliga kandidater och sälja in både rollen och ditt företag. Gör man det på rätt sätt, med tillgång till relevanta verktyg och en bra och trovärdig säljpitch, kan det vara det alternativ du ska välja. Men tänk på att utan ett upparbetat nätverk och vana att hitta rätt kandidater tar ”search” mycket tid. Dessutom ställer det, liksom för rekrytering i allmänhet, krav på ditt företag i form av GDPR.

Trots många fallgropar finns mycket som talar för att göra det på egen hand. Men investera i att lära dig knepen för att för att lyckas. Ett par smarta och kostnadseffektiva tips är att gå en intensivkurs i rekrytering. Eller varför inte hyra in en rekryteringskonsult som genomför rekryteringar tillsammans med dig och överför sin kunskap så att du kan göra allt på egen hand i fortsättningen. Väl värt både tiden, pengarna och inte minst för att stärka ditt företags varumärke som arbetsgivare – vi lovar!