fbpx
2021-08-21 Magnus Wallén

Digital marknadsföring och de största myterna inom sociala medier

Marknadsföring i sociala medier har ökat lavinartat under de senaste fem åren. Men hur har företagen egentligen lyckats? Vad borde företag i allmänhet bli bättre på för att bli mer framgångsrika? Och, vilka är de största myterna kring sociala medier? Vi frågade vår interimskonsult Tina Sayed Nestius, expert och föreläsare inom sociala medier, hur hon ser på utvecklingen och vad företagen måste bli bättre på för att lyckas.

 

Vad är din bild av hur långt företag kommit i att använda sociala medier i sin marknadsföring?

De flesta har insett att marknadsföring i sociala medier är väsentligt för verksamheten, så jag skulle säga att de har kommit väldigt långt. Framför allt stora bolag, men även många små och medelstora har blivit duktiga på att synliggöra sina varumärken och skapa merförsäljning. Med det sagt har många en lång väg att gå.

De som inte lyckas, vad gör de för fel?

Generellt sett skulle jag säga att de inte arbetar strategiskt och saknar insikt om hur mycket tid det tar att jobba med sociala medier, En del företag anställer någon eller några unga personer som “förstår målgruppen”, ger dem dåligt betalt och mängder med andra arbetsuppgifter och tänker att det ska lösa sig. Att lyckas med sin marknadsföring i sociala medier handlar om att arbeta målmedvetet och metodiskt, att förstå målgrupperna och framför allt om att våga testa nya saker. Men du måste också förstå att marknadsföring i sociala medier inte går ut på att sprida ett budskap till din publik som en megafon. Du behöver lyssna och interagera med dina följare, ge dem det vill ha i sina sociala kanaler – annars kommer de att sluta bry sig om dina uppdateringar eller sluta följa dig.

De som gör det bra, vad gör de mer och bättre än andra?

Allt det jag sa innan! De har en strategi för sina sociala medier, de jobbar med en innehållsplan och de testar alla nya verktyg och metoder så fort de kommer, så att de vet om det är något för dem eller inte. De har tillräckligt med personal för att göra det som förväntas av dem och en plan för vem som sköter vad, när. Det vill säga, beredskap för eventuella kriser och vetskap om vem som ska kontaktas. Och en annonsbudget, givetvis. Den behöver inte vara stor, men för att nå framgång i sociala medier måste du vara beredd att betala då och då.

Om man som marknadsförare vill hänga med och utvecklas inom sociala medier. Var och hur gör man det?

Enklaste sättet för dig att hänga med är att skapa dig ett flöde i olika sociala medier-kanaler med konton som du inspireras av, som du vet är föregångare. Det kan vara konkurrenter men det behöver inte vara det. Gå med i Facebookgrupper för de tjänster du använder och signa upp dig på de ledande nyhetsbreven. Jag håller exempelvis kurser på Resumé akademi med inriktning på att skapa en strategi för sociala medier och bloggar då och då om sociala medier och inkluderande kommunikation.

Det finns ju många myter och sociala mediers förträfflighet och baksidor, vilka är de mest vanliga och vad är sanningen?

När jag håller kurser eller besöker företag är det nästan alltid någon som säger att de har hört att organisk marknadsföring är dött, att det inte är någon idé att lägga tid på att skapa innehåll i folks flöden som man inte lägger pengar på. Det är lögn! Jag skulle aldrig rekommendera någon att enbart lägga tid på att annonsera på till exempel Facebook. Den organiska marknadsföringen är superviktig för att få insikt i dina målgrupper och ditt innehåll, och för att kunna göra så bra och relevanta annonser som möjligt. Så fort du publicerat ditt organiska inlägg får du statistik på hur den landar hos din målgrupp. Över tid lär du dig vilken typ av innehåll som skapar gillamarkeringar och vad som kan få folk att kommentera eller dela dina inlägg vidare. Först då kan du veta vad för slags annonser du ska skapa för att lyckas – och på så sätt spara pengar.

Sen finns det de som stirrar sig blinda på antalet följare. Som sätter mål för fler och fler följare utan att bry sig om dem som redan följer kontot. Du är inte lyckad som marknadsförare om ditt konto har 20 000 följare men bara några enstaka gillamarkeringar på varje inlägg. Då har du misslyckats med att skapa engagerande, intressant innehåll vilket påverkar synligheten negativt. Förmodligen är det bara en bråkdel av de där 20 000 som ens ser det du skapar. Du måste veta varför ditt konto ska ha fler följare och se till att du hittar rätt personer som följer, som är intresserade av det du har att säga, avslutar Tina.

Mer om Tina, hennes kompetens och vad hon kan hjälpa dig med här.

Är du intresserad av att hyra in andra experter inom marknadsföring, försäljning eller media? Kontakta Magnus Wallén på 0702 687420, magnus.wallen@team720.se.